Föreningen

Växjö Spelförening, eller VÄS, är en förening som pysslar med flera olika figur- och brädspel. Vi håller till på Håkan Sjögrens väg 9A i Växjö. Vi är verksamma varje Tisdag och Torsdag 18-22, och varje Lördag 12-22. Förra året hade VÄS 49 medlemmar, varav ca 1 av 3 var ungdomar under 20 år. Vi har varit aktiva sedan 1999 och tillhandahåller en trevlig lokal för våra medlemmar att vistas i med spelrum, kök och kafeteria.

Hur hittar jag till er?

Föreningen ligger i källaren av Håkan Sjögrens väg 9A med ingång på sidan av huset. Det tar fem minuter från stationen med 6:ans buss med avstigning på Anna Trolles väg.

Våra Aktiviteter

Öppetider

Vi har öppet varje Tisdag och Torsdag, 18-22, samt Lördagar 12-22. Diverse undantag är givetvis högtider som jul och midsommar.

Figurspel

De vanligaste figurspelen på VÄS är Warhammer och WH40k. Det finns även en hel del annat dock. Vad sägs om LotR mega battles, Malifaux, Necromunda, Blood Bowl, Mordheim, diverse egengjorda system, Hail Caesar..? Frestad? Ta med dig dina gubbs och tärningar och kom förbi!

Turneringar

Föreningen anordnar större turneringar och tävlingar i figurspel flera gånger om året.

Brädspel

VÄS som klubb har inte mycket brädspel, men många av våra medlemmar är inbitna brädspelare som inget annat vill än att tugga lite kartong med er! Hojta till om det är nåt speciellt ni vill spela, så finns det säkert spelare i överflöd.

Rollspel

Det finns många gamla rollspelsrävar som häckar på VÄS; finns det ingen rollspelskampanj på G just när du är där så finns det i alla fall intresserade som kan tänka sig spela i den, eller till och med spelleda en!

Kortspel

Det mesta kortspelet, M:tG har givetvis spelare på VÄS också.

Nyinflyttad i stan och sugen på att skramla lite tärning på fritiden? Då är VÄS platsen för dig! Ta bussen till Resecentrum och hoppa på 2:an eller 6:an och gå av vid Anna Trolles väg och du är praktiskt taget utanför dörren.

Du kan med fördel också höra av dig på vår facebook-sida, så kan en av våra medlemmar visa dig runt i lokalen.

Hej och välkomen till Växjö Spelförening. På den här sidan hoppas vi kunna ge dig som förälder, eller bara ny till föreningen och figurspel, en inblick i vad figurspelshobbyn och vår verksamhet går ut på. Här nedanför finns en enklare video som förklarar kortfattat vad vi gör och vad spelen kan gå ut på.

Figurspel

Figurspel är en rolig och kreativ hobby för alla åldrar där spelaren samlar, bygger och målar sin armé och sen spelar med den. Ofta kan det vara bra att börja på liten skala när man är ny i hobbyn, och ibland är det roligast att bara samla och måla, men om man sen vill lära sig spela så är man välkommen till oss för att hitta motståndare i flera åldrar.

Hur spelar man då? Till att börja med finns det flera olika regelsystem och tillverkare som alla säljer sina egna gubbar. Populärast brukar Games Workshops Warhammerspel vara, som kommer i två tappningar. Warhammer 40,000 som är ett spel i science fiction miljö, och Warhammer som är satt i en Fantasyvärld med alver och drakar.

För att börja spela krävs en regelbok och andra böcker som innehåller reglerna för det specifika laget man spelar. Tärningar, en yta att spela på och ett måttband med tum behövs även för att kunna avgöra vad som händer under spelets gång. Viktigt att notera är även att böckerna saknar Svensk översättning, så det behövs att någon kan läsa Engelska.

Spelet spelas sen över sex rundor där varje spelare går igenom alla sina handlingar i den ordning som reglerna säger, varefter det blir motståndarens tur att göra samma sak. När modellerna ska slåss jämförs deras färdigheter mot olika tabeller som ger spelarna information om vilka tärningsslag de ska slå för att lyckas med sina olika förehavanden.

De flesta spelen säljer prisvärda "Startlådor" där allt man behöver för att börja spela ingår.

Andra spel

Det spelas även andra spel på VÄS. Brädspel är populärt, och det finns även en hel del medlemmar som håller på med rollspel. Kortspelare finns det också; med många medlemmar som spelar Magic: The Gathering.

Givetvis icke att förglömma, de digitala spelen. Det finns ett fåtal TV-spel (och en TV!) på föreningen, och i framtiden planerar vi även att hålla våra egna LAN!