Förälder

Hej och välkomen till Växjö Spelförening. På den här sidan hoppas vi kunna ge dig som förälder, eller bara ny till föreningen och figurspel, en inblick i vad figurspelshobbyn och vår verksamhet går ut på. Här nedanför finns en enklare video som förklarar kortfattat vad vi gör och vad spelen kan gå ut på.

Figurspel

Figurspel är en fantastiskt rolig och kreativ hobby för alla åldrar där spelaren samlar, bygger och målar sin armé och sen spelar med den. Ofta kan det vara bra att börja på liten skala när man är ny till hobbyn, och ibland är det roligast att bara samla och måla, men om man sen vill lära sig spela så är man välkommen till oss för att hitta motståndare i flera åldrar.

Hur spelar man då? Till att börja med finns det flera olika regelsystem och tillverkare som alla säljer sina egna gubbar. Populärast brukar Games Workshops Warhammerspel vara, som kommer i två tappningar. Warhammer 40 000 som är ett spel i science fiction miljö, och Warhammer som är satt i en Fantasyvärld med alver och drakar.
För att börja spela krävs en regelbok och andra böcker som innehåller reglerna för det specifika laget man spelar. Tärningar, en yta att spela på och ett måttband med tum behövs även för att kunna avgöra vad som händer under spelets gång. Viktigt att notera är även att böckerna saknar svensk översättning, så det behövs att någon kan läsa engelska.

Spelet spelas sen över sex rundor där varje spelare går igenom alla sina handlingar i den ordning som reglerna säger, varefter det blir motståndarens tur att göra samma sak. När modellerna ska slåss jämförs deras färdigheter mot olika tabeller som ger spelarna information om vilka tärningsslag de ska slå för att lyckas med sina olika förehavanden.

De flesta spelen säljer prisvärda "Startlådor" där allt man behöver för att börja spela ingår.